Vanaf september 1902 beschikt de DMG over een door een octrooi beschermde succesvolle merknaam ‘Mercedes’. Slechts een karakteristiek merkteken ontbreekt nog. En dan herinneren de zonen van Gottlieb Daimler, Paul en Adolf, zich dat hun vader eerder een ster als symbool heeft gebruikt.

Gottlieb Daimler is van 1872 tot 1881 technisch directeur van de gasmotorenfabriek Deutz. Als hij er nog maar pas aan de slag is, heeft hij zijn woonhuis al op een ansichtkaart van Keulen en Deutz met een sterretje aangegeven. Zijn vrouw heeft toen voorspeld dat deze ster ooit zegenrijk boven zijn werk zou opgaan.

De directie van de Daimler-Motoren-Gesellschaft aanvaardt het voorstel en kondigt in juni 1909 zowel een drietandige als een viertandige ster als merkteken aan. De beide vormen worden wettelijk beschermd, maar alleen de drietandige ster wordt meteen gebruikt. Vanaf 1910 is de ster bij auto’s voor op de radiateur in een verfraaide vorm te zien. De drietandige ster zal ook een symbool zijn voor het streven van Daimler naar een universele motorisering ‘te land, te water en in de lucht’.

In de loop der jaren worden er verschillende dingen aan toegevoegd. In 1916 is de ster bijvoorbeeld nog met een cirkel omgeven, met daarin vier kleine sterren en het woord Mercedes of de naam van de DMG-fabrieken in Untertürkheim of Berlijn-Marienfelde.

In november 1921 vraagt de DMG bescherming van gebruiksmodellen aan voor nieuwe varianten van hun merkteken. Daarnaast laat het bedrijf een verfraaide drietandige ster in een ring registreren bij het patentbureau, ook in de uitvoering van een radiateurfiguur. De aanvraag als merkteken volgt in augustus 1923.

In juni 1926 smelten de twee oudste autofabrieken DMG en ‘Benz & Cie.’ samen tot Daimler-Benz AG. Er ontstaat ook een nieuw merkteken dat de belangrijkste elementen van de bestaande emblemen samenbrengt.

De periode na de Eerste Wereldoorlog gaat gebukt onder inflatie en afzetproblemen, vooral voor luxeartikelen zoals personenwagens, en drukt zwaar op de Duitse auto-industrie. Alleen goed ingeburgerde merken van financieel sterke ondernemingen blijven levensvatbaar, maar zijn vaak gedwongen tot samensmelting of samenwerking. Zo vormen ook de jarenlange concurrenten DMG en ‘Benz & Cie.’ al in 1924 een belangengemeenschap om de concurrentie voor te blijven. Met dit doel brengen ze constructie en fabricage, inkoop en verkoop, en reclame samen.

In die periode maken de beide merken vaak gezamenlijk reclame voor hun producten, maar wel met verschillende merktekens. Twee jaar later, in juni 1926, worden de twee oudste autofabrieken dan samengevoegd tot Daimler-Benz AG.

Er wordt een nieuw merkteken gecreëerd, dat de belangrijkste elementen van de bestaande emblemen samenbrengt. De wereldbekende drietandige ster van de Daimler-Motoren-Gesellschaft wordt omgeven met het woordmerk ‘Mercedes’ en de al even roemrijke merknaam ‘Benz’, waarvan de lauwerkrans de beide woorden met elkaar verbindt.

Dit merkteken, dat tientallen jaren lang nauwelijks verandert, siert ook nu nog de voertuigen van het merk ‘Mercedes-Benz’. De ‘goede ster’ is op alle wegen het symbool van kwaliteit en veiligheid geworden, en de naam ‘Mercedes-Benz’ geldt wereldwijd als een toonbeeld van traditie en innovatie, de toekomst van de auto.